Bewustwording cybercrime
Het Verbond van Verzekeraars:
‘Meer bewustwording nodig rond cybercrime’
Het lage risicobewustzijn én de onbeheersbaarheid van cybercrime maken het voor verzekeraars moeilijk om de risico’s af te dekken via een cyberverzekering. Het detecteren van datalekken is duur en bedrijven zijn huiverig om het te rapporteren. Dit maakt het lastig om producten op maat aan te bieden.
Die conclusie trokken de deelnemers tijdens een dialoogsessie die het Verbond van Verzekeraars onlangs organiseerde rond de vraag waarom de markt voor cyberverzekeringen zo moeilijk op gang komt.
De risico’s zijn groot maar het bewustzijn is nog klein. De cyberverzekering is nog steeds een nichemarkt en wordt vooral door dochters van buitenlandse verzekeraars aangeboden.
Voldoende potentieel
Concluderend werd gesteld dat de cybermarkt voldoende potentieel biedt. Het is voor de branche van belang om samen met partners de uitdagingen op te pakken, zodat de risico’s en schades beheersbaar worden gehouden en maatschappelijke ontwrichting wordt voorkomen.
Het thema cyberverzekeringen behoort tot de belangrijke trends die zijn gesignaleerd in de Innovatieagenda die het Verbond in juni publiceerde. Met deze agenda, die samen met TNO is opgesteld, willen verzekeraars zich gezamenlijk sterk maken voor een toekomstbestendige sector.
Uw eigen beveiliging
Wilt u meer weten over hoe u zelf omgaat met uw wachtwoorden en over uw eigen cyberbeveiliging waakt. Kijk eens op de site van Alert Online. Daar vindt u veel nuttige informatie over dit onderwerp.