Raadhoven
Uw assuradeur in het medisch segment.Neem contact op

Belangrijk nieuws! a.s.r. en de UBO-check

Uit een recente controle door DNB bleek dat a.s.r. haar zaakjes niet op orde heeft voor wat betreft de verplichte UBO-check.

Foto: Pixabay

UBO-check

Zoals wij eerder al schreven vragen wij voortaan om KvK-nummers. Wij geven hiermee invulling aan het beleid van DNB ten aanzien van financiering van terrorisme en witwaspraktijken. De KvK-nummers stellen ons in staat om de identiteit van verzekerden en (mede)belanghebbenden vast te stellen bij een aanvraag voor een zakelijke verzekering en bij het uitkeren van schade. Vervolgens wordt gecheckt of deze persoon voorkomt op Europese sanctielijsten. Dit is de UBO-check.

a.s.r niet ‘in control’

DNB heeft geconstateerd dat a.s.r. niet ‘in control’ is en moet daarom een check doen op alle (zakelijke) schadebetalingen vanaf 1 januari 2015. Zij moet dus achterhalen aan wie de schade uiteindelijk is uitgekeerd (de ultimate beneficial owner).  Dit geldt ook voor alle schadebetalingen door kantoren met een volmacht van a.s.r. Hier is door DNB een strakke deadline aan verbonden, waardoor a.s.r. onder grote druk staat.

Oplossing

a.s.r. heeft Market Scan gevraagd om eenmalig de bestanden van zakelijke relaties aan ABZ/Graydon over te dragen met het verzoek deze te controleren op de UBO. Hierbij zal het voorkomen dat gegevens ontbreken, zoals KvK-nummer en de gegevens van de UBO. Graydon zal deze gegevens zoveel mogelijk verrijken en de controles uitvoeren. Voor een aantal relaties zullen de KvK- en of UBO-gegevens niet beschikbaar zijn. Deze relaties ‘vallen uit’ en worden benaderd door een speciaal team dat a.s.r. centraal heeft ingericht.

Gevolgen relaties

Wij hebben eerder dan a.s.r. beleid geformuleerd waarmee invulling wordt gegeven aan het beleid van DNB rondom UBO-checks. Wij zijn dus vroegtijdig gestart met de verrijking van onze gegevens met bijvoorbeeld KvK-nummers. Wij denken daarom dat de gevolgen voor onze cliënten beperkt zullen blijven. Wel maakten wij ons zorgen over het feit dat een speciaal a.s.r.-team onze gezamenlijke relaties die ‘uitvallen’ out of the blue vragen gaat stellen om de UBO-checks uit te voeren. Wij zijn bang dat dit veel ruis gaat veroorzaken bij die relaties, omdat ze vaak niet eens weten dat hun polis in volmacht bij a.s.r. loopt. Ze zijn immers via jullie verzekerd bij Raadhoven.

Actie a.s.r.

Om zoveel mogelijk ruis te voorkomen hebben wij a.s.r. dringend en herhaaldelijk verzocht ons de lijst met uitgevallen relaties te verstrekken, zodat wij in samenwerking met jullie de gegevens kunnen verrijken. Wij hebben ook de “plechtige belofte” van a.s.r. gekregen dat zij geen actie richting onze relaties zou ondernemen zonder ons te informeren. Alle plechtige beloftes ten spijt heeft a.s.r. tóch acties ondernomen richting onze gezamenlijke relaties zonder ons te informeren. Er kunnen dus relaties zijn die een brief van a.s.r. krijgen en worden gevraagd om bepaalde informatie te verstrekken. Op dit moment weten wij niet om hoeveel relaties dit gaat en welke relaties het betreft.

Wat nu?

Mogelijk krijgen jullie relaties aan de telefoon die het niet begrijpen of die vragen hebben. Wij hopen dat jullie met de informatie hierboven hen gerust kunnen stellen. Wij zullen ondertussen proberen zo snel mogelijk de ‘uitvallijst’ te bemachtigen, zodat wij alsnog pro-actief onze relaties van dienst kunnen zijn. De handelswijze van a.s.r zullen wij op later tijdstip aan de orde stellen, nadat wij alle ruis bij onze relaties hebben weggenomen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

  •  
    Kort nieuws van algemene aard

    Berichtje over een aantal wijzigingen. Onder andere over de offerte motorrijtuigen en de Wkkgz dekking voor huisartsen.

    Lees Meer

  •  
    Beroepsaansprakelijkheidsverzekering huisarts wordt uitgebreid

    De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor huisartsen worden standaard uitgebreid met een WKKGZ-dekking. Voor de huisarts ZZP'ers wordt een kleine premieverhoging doorgevoerd.

    Lees Meer

  •  
    Rechtsbijstandzaken direct melden bij DAS of ARAG

    Uit de enquêtes die wij sturen na het afhandelen van een schade blijkt dat klanten vooral snelheid en communicatie belangrijk vinden als het gaat om de afhandeling. Natuurlijk willen wij graag onze dienstverlening verbeteren. Daarom kijken wij onder ander naar de procedure bij het melden van een geschil. Specifiek een geschil waarbij de klant gebruik wil maken van zijn rechtsbijstandverzekering.

    Lees Meer

 
 
Meer weten over verzekeringen Offerte aanvragen