verzekeringsonderhoud en goed advies

Help klanten en voorkom gedoe

Geschillen over dekking of vergoeding worden geregeld in het voordeel van de klant beslecht, bijvoorbeeld door het KiFiD of de rechter. De begrippen ‘redelijk’ en ‘billijkheid’ komen dan nog weleens voorbij en deze blijken in de praktijk minder rekbaar dan je misschien zou denken. De onderliggende vraag die gesteld wordt is of een tussenpersoon wel gehandeld heeft zoals verwacht mag worden van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon.

Het oordeel van de rechtbank

Nog niet zolang geleden stelde een rechtbank nog dat een tussenpersoon onredelijke bedingen had opgenomen in de algemene voorwaarden. Bijvoorbeeld een beding waarin alle aansprakelijkheid werd uitgesloten, wat neerkomt op uitholling van de zorgplicht. Ook had deze tussenpersoon in de voorwaarden van het serviceabonnement opgeschreven dat de verzekerde zelf om een verzekeringscheck moet vragen. Maar ook dit is in strijd met de doorlopende zorgplicht die je hebt als tussenpersoon. Je moet actief de belangen van je klant bewaken.
De rechtbank oordeelde dat de assurantietussenpersoon niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon mag worden verwacht.

Goed advies

Dit lijkt nogal een open deur. Je bent er als tussenpersoon natuurlijk niet op uit om je klant slechte adviezen te geven. Maar niet alle adviezen worden opgevolgd. Het vastleggen van je advies en het eventuele niet opvolgen daarvan door de klant is belangrijk. Niet alleen als het gaat om complexe verzekeringen zoals een AOV, maar ook een inventarisverzekering, inbraakbeveiliging, de eigen risicotermijn op een verzuimverzekering.

Kortom, bevestig je adviezen aan je klant en leg dit vast.

Verzekeringsonderhoud en (gratis) waardebepaling

Het geven van verzekeringsadvies is voorbehouden aan de adviseur van de klant. Maar ook Raadhoven heeft belang bij goed verzekerde klanten. We willen onze gezamenlijke klanten namelijk helpen als er schade is en gedoe voorkomen. Dit is de belangrijkste reden voor Raadhoven om het jaarlijkse onderhoud van de schade- en inkomensverzekeringen te faciliteren voor onze adviseurs.

Daarnaast bieden we ook een gratis waardebepaling aan als de premie voor een gebouwen- en inventarisverzekering samen € 550 of meer is. Op basis van deze waardebepaling geven wij garantie tegen onderverzekering.

Natuurlijk zijn er meer hulpmiddelen die we inzetten zoals de inboedel- en herbouwwaardemeter. Maar uiteindelijk blijven dit allemaal hulpmiddelen. De ongeschreven regel blijft: ‘Ken uw klant’. En leg je adviezen aan de klant vast.

Geschreven door:

Gerelateerde berichten

 
 
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen