Opnieuw verhoging van de autopremies, hoe zit dat?
Ook dit jaar stijgen de premies voor autoverzekeringen bij de meeste verzekeraars. Ook Raadhoven moet de premie met 5% verhogen. Gelukkig geldt dit alleen voor de WA-dekking van onze autoverzekering. Eigenlijk zou je verwachten dat de premies zouden dalen, omdat nieuwe technologie auto’s zo veel veiliger maakt en daardoor dus de kans op schade kleiner wordt. Wat zijn de feiten achter de premieverhoging?
Auto’s worden steeds veiliger
Auto’s van tegenwoordig bevatten naast allerlei snufjes om het leven in de auto aangenamer te maken ook veel technische hoogstandjes als het aankomt op het beschermen van bestuurder en passagiers. Radars, camera’s, parkeerpiepers: dankzij sensoren en allerlei andere hulpmiddelen worden steeds meer aanrijdingen voorkomen.
Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars van afgelopen jaar blijkt onder meer dat rijhulpsystemen het aantal ongevallen met maar liefst twee derde kunnen verlagen. Camera’s, sensoren en andere technologische hulpmiddelen kunnen het aantal gewonden door aanrijdingen zelfs halveren.
Volgens het Verbond van Verzekeraars is de kans op een aanrijding tot drie keer groter bij auto’s die niet waarschuwen als de bestuurder per ongeluk op een andere rijstrook belandt. Een licht- of geluidssignaal of zelfs automatisch remmen als je bij het achteruitrijden tegen iemand of iets aan dreigt te rijden, verkleint de kans op een ongeval met meer dan 50 procent.
Waarom dan toch een verhoging van de premie?
Ondanks dat het aantal schadeclaims daalt resulteert dit niet in een premiedaling. Het herstellen van auto’s met dermate veel techniek is duurder, waardoor het bedrag per schadeclaim stijgt, zodat het totaal dat verzekeraars moeten uitkeren over alle claims in een jaar niet echt verandert of zelfs stijgt.
Omdat al die sensoren doorgaans aan de buitenkant van de auto zitten, raken ze ook nog eens vrij makkelijk beschadigd, zelfs bij een lichte aanrijding. Een bumper vervangen kost in de meeste gevallen een paar honderd euro. Voor een bumper met ingebouwde sensoren gaat het al snel om een bedrag boven de € 1.000. Ook reparaties aan de voorruit zijn vaak duurder als er sprake is van ingebouwde sensoren of camera’s. En ook wanneer men de systemen niet hoeft te vervangen, dan moet vaak de techniek opnieuw afgesteld worden. Gemiddeld kost het herijken van een rijhulpsysteem zo’n € 200.
Veiligheid en premie
Het goede nieuws is dat wij als bestuurders of passagiers in moderne auto’s dus extra goed beschermd worden. Helaas betekent dat wel dat we daar wel meer premie voor de autoverzekering voor over moeten hebben.
Bron: nu.nl / Verbond van Verzekeraars