direct schade afhandelen

Direct Schade Afhandelen per 1 juli 2021

Bij schade aan de auto door andermans toedoen moet een klant – wanneer hij of zij niet allrisk verzekerd is en geen verhaalsrechtsbijstand heeft – zelf of via de verzekeringsadviseur naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij stappen. Vanaf 1 juli 2021 brengt de Directe Schadeafhandeling daar verandering in. Deze geeft de klant de keuze om de schade door de eigen verzekeraar af te laten handelen. De verzekeraars regelen dan onderling de verhaling van de schade.

Wat verandert er voor de klant?

Bijna alle soorten schade kun je je als klant melden bij de eigen vertrouwde verzekeraar of de eigen verzekeringsadviseur. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de allrisk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking en de WA beperkt cascodekking was dat niet zo: dan moest de klant naar de in dat geval aansprakelijke partij stappen.

De verandering naar de Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt door eigen verzekeraar/adviseur sneller afgehandeld;
  • De klant klopt gewoon aan bij de eigen verzekeraar/adviseur en meldt zijn schade;
  • De Schade wordt eenvoudiger afgehandeld voor de klant;
  • De klant behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken;
  • De klant of zijn adviseur hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij;
  • Verzekeraars en adviseurs hebben nauwer contact met hun eigen klant. Zij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces;
  • Verzekeraars en adviseurs kunnen de klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen allrisk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit.

Is de klant verzekerd via een verzekeringsadviseur? Dan neemt hij de aansprakelijkheidsstelling richting de verzekeraar van de klant over.

Wanneer is het van toepassing?

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:

  • Bij een botsing van een personenauto, verzekerd op een particuliere polis, met een ander motorrijtuig;
  • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing;
  • Zowel de personenauto als het andere motorrijtuig moet zijn voorzien van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing bij:

  • Letsel- en overlijdensschade;
  • Als de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • In het geval dat de aansprakelijkheid niet komt vast te staan;
  • Wanneer er geen geldige WAM- verzekering is (geschorst, niet toegestane WAM-uitsluiting).
  • Waar sprake is van gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, fraude, of als de bestuurder niet mag rijden.

Extra informatie

Infographic over het proces.

De informatie komt van het Verbond van Verzekeraars.

Geschreven door:

Gerelateerde berichten

 
 
Meer weten over verzekeringen Offerte aanvragen
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen