Schiphol en jouw reisverzekering

De problemen op Schiphol en jouw reisverzekering

Door de vakantiedrukte en de personeelstekorten kampt Schiphol nog steeds met problemen. Er zijn lange wachtrijen en er blijft gedoe met bagage. Lees hier welke tips Schiphol geeft voor het reizen via de luchthaven.

Als gevolg van deze situatie zijn er natuurlijk klanten met vragen over de dekking op de Doorlopende reisverzekering en annuleringsdekking. Je vindt hieronder een aantal veel voorkomende vragen.

Doorlopende reisverzekering

Mijn bagage is achtergebleven door de drukte op Schiphol. Heb ik recht op vergoeding van de bagage?

Komt je bagage later aan op jouw reisbestemming dan bedoeld? Dan ben je verzekerd voor de kosten van het aanschaffen van noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van je reis.

Hoeveel je maximaal vergoed krijgt, vind je terug in de polisvoorwaarden (de meest voorkomende maximale vergoeding is € 250).

Bij vertraagde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300. De claim bij de luchtvaartmaatschappij moet binnen een week worden ingediend.

Annulering

Ik heb mijn vlucht gemist door een lange wachtrij op de luchthaven. Heb ik recht op vergoeding van de ticket?

Heb je je vlucht gemist door lange wachtrijen op Schiphol? Dan is hiervoor geen dekking op de reis- of annuleringsverzekering. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de passagiers om op tijd bij het vliegtuig te komen

Heb ik recht op vergoeding bij vertraging van mijn vlucht?

Op de reisverzekering is er geen dekking. Ben je door vertraging meer dan drie uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij als:

  • jouw vlucht start in een EU-land, of
  • je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij.

Op de annuleringsverzekering is er in de volgende situatie dekking. Kom je met vertraging aan op jouw reisbestemming omdat je een of meerdere aansluitingen mist? Omdat de boot, bus, trein of het vliegtuig waarmee je reist onverwacht vertraging heeft? Dan ben je verzekerd voor aankomstvertraging.

Deze dekking geldt alleen:

  • als de reis langer duurt dan 3 dagen, en
  • als je met minimaal 8 uur vertraging aankomt.

Heb ik recht op vergoeding bij een geannuleerde vlucht?

Is jouw vlucht geannuleerd? Dan biedt de reis- en annuleringsverzekering geen dekking.

Wanneer de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert, heb je recht op een vergoeding of een alternatieve vlucht vanuit je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Neem voor een oplossing contact op met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Naast de vergoeding van de vluchtkosten heb je in sommige gevallen ook recht op een extra vergoeding.

Mijn vlucht is geannuleerd. Heb ik recht op een vergoeding als ik een verblijf, huurauto, excursie of evenement los heb geboekt?

Je bent doorgaans (uiteraard wel afhankelijk van de gekozen verzekering/verzekeraar) verzekerd als je annulering of garantie annulering hebt meeverzekerd en een van de onderdelen van je samengestelde reis valt onvoorzien uit. Deze dekking geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

Een samengestelde reis is een reis die bestaat uit apart van elkaar geboekte onderdelen. Je hebt dan bijvoorbeeld een reisticket en een verblijf los van elkaar geboekt. Het gaat alleen om vervoer en/of verblijf dat/die je vooraf hebt geboekt. De door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht wordt dan niet vergoed.

Ik heb een los ticket of een pakketreis geboekt en nu gaat mijn vlucht niet door. De luchtvaartmaatschappij en/of reisorganisatie weigert de reis te vergoeden. Wat kan ik doen?

Als je er niet uit komt met de reisaanbieder dan kun je het beste een eventuele rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Geschreven door:

Gerelateerde berichten

 
 
Meer weten over verzekeringen Offerte aanvragen
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen